top of page

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Camerier Yoery

 

1. Draagwijdte

Deze algemene voorwaarden maken deel uit van alle contracten die worden afgesloten met de klant, behoudens indien uitdrukkelijk hiervan wordt afgeweken. Door zijn bestelling aanvaardt de klant de toepassing van deze voorwaarden. Deze voorwaarden bevinden zich op de achterzijde van de offerte en van de factuur en zijn ook te raadplegen op de website https://www.camerier.be/ zodat de klant hier kennis van heeft kunnen nemen.

 

2. Bestelling,  meerwerken en uitvoering

De werken worden uitgevoerd conform de door de klant schriftelijk aanvaarde offerte of opdracht, dat als contract geldt. Wijzigingen van de offerte of opdracht en vraag tot meerwerken kunnen enkel schriftelijk gebeuren. De uitgevoerde meerwerken worden wel geacht aanvaard te zijn 8 dagen na uitvoering en mogen ook door alle middelen van recht door de aannemer bewezen worden.

De klant zorgt ervoor dat de aannemer kan werken in een toegankelijke en veilige omgeving. Hij zal alle goederen van waarde wegnemen dan wel voldoende beschermen zodat er geen schade kan ontstaan. Beschadigde delen van ramen, sierlijsten, deuromlijstingen, oude verflagen e.d. dienen op voorhand hersteld te worden om verdere afbrokkeling of schade door het wegnemen van de schildertape te vermijden. De aannemer is niet aansprakelijk voor schade die kan ontstaan door het vakkundig uitvoeren van zijn werkzaamheden. De uitvoering kan starten om 7 uur ’s ochtends en kan eindigen rond 15u-16u ’s avonds. Bij werken aan de ramen dient de klant bij het einde van het werk elke dag te voorzien dat iemand aanwezig is omdat de ramen nog de hele avond dienen open te blijven om te drogen. Gebeurlijke diefstal kan de aannemer niet worden tegengeworpen.

 

3. Prijsbepaling

De facturatie geschiedt conform de offerte en de eventuele schriftelijke aanpassingen en/of meerwerken. De prijzen zijn steeds herzienbaar door de aannemer, zonder voorafgaandelijk akkoord van de klant, ingeval van gevoelige wijziging van de lonen, de sociale lasten, kostprijs van de materialen, transport, e.d. Verhogingen van belastingen, retributies, rechten of lasten vanwege de overheid die niet bekend waren of bestonden bij het redigeren van de offerte worden door de klant gedragen. Onvoorzienbare omstandigheden tijdens de werken zoals o.a. een slechte staat van de muren, van de ondergrond, vochtinfiltratie die leiden tot herstellingen zijn meerwerken waarbij de prijs in onderling overleg wordt bepaald.

 

4. Termijn

Meegedeelde uitvoeringstermijnen zijn afhankelijk van diverse factoren en indicatief. De aannemer richt zich naar deze termijn maar vertraging in uitvoering leidt niet tot schadevergoeding in hoofde van de klant. Werkdagen bevatten geen zondagen, wettelijke feestdagen, jaarlijkse vakantiedagen en compensatiedagen en dagen waarbij de weersomstandigheden het werk gedurende minstens 4 uur onmogelijk maken. Alle omstandigheden die de uitvoering gevoelig moeilijker dan wel onmogelijk maken en die redelijkerwijze onvoorzienbaar waren worden beschouwd als overmacht en kunnen de uitvoering vertragen zonder dat dit de aannemer toegerekend kan worden. De aannemer of de klant kan in geval van overmacht de overeenkomst ontbinden zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn. De aannemer bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Indien de uitvoering van de werken door de klant wordt bemoeilijkt of uitgesteld wordt, kan de aannemer hiervoor een vergoeding aanrekenen van minimaal 200 euro per dag.

 

5. Einde en aanvaarding van de werken

De aannemer brengt de klant op de hoogte van het einde van de werken waarna de klant de werken inspecteert en de oplevering en aanvaarding geschiedt. Zichtbare gebreken dienen binnen de 7 dagen na de oplevering dan wel bij gebreke hiervan na het einde der werken aan de aannemer gemeld te worden bij gebreke waarvan de uitgevoerde werken als onherroepelijk aanvaard gelden. Lichte kleurverschillen die vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen worden niet beschouwd als een gebrek. Een volledige betaling van de facturen geldt alleszins als een aanvaarding van de werken. De aannemer kan niet langer aansprakelijk gesteld worden voor licht verborgen gebreken indien deze pas gemeld worden na 3 maanden vanaf de oplevering of het einde der werken. De klant kan de aannemingsovereenkomst  op grond van artikel 1794 B.W. steeds beëindigen. Het gederfd verlies wordt bepaald op 20 % van de totale netto aannemingssom. Indien de aannemer behoudens overmacht of geldige reden de overeenkomst verbreekt of annuleert heeft de klant recht op eenzelfde vergoeding.

 

6. Betalingsmodaliteiten

Alle facturen zijn betaalbaar uiterlijk 8 dagen na factuurdatum. De aannemer kan een voorschot vragen vooraleer een aanvang te nemen met de werken en kan ook tussentijdse facturen opstellen in verhouding met de voortgang der werken. In geval van niet (tijdige)-betaling kan de aannemer zijn werken opschorten. Laattijdige betaling geeft van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op een interest van 10% per jaar en een forfaitaire schadevergoeding van 10 % van het factuurbedrag met een minimum van 125 euro.

 

7. Eigendomsvoorbehoud, rechtsgeldigheid en geschillen

Alle goederen en materialen blijven eigendom van de aannemer tot de volledige betaling van de factuur.

 

Eventuele nietigheid van één of meer bepalingen van deze voorwaarden laat de rechtsgeldigheid van de overige bepalingen onverlet.

​

Geschillen tussen de aannemer en de klant worden uitsluitend voorgelegd aan de rechtbanken van het arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen. Enkel het Belgische recht is van toepassing.

 

bottom of page